Aivojen hyvinvointi

Aivojen terveys, eli aivojen hyvinvointi, perustuu terveellisiin elämäntapoihin ja on yleisen terveyden kannalta erittäin tärkeää.

Aivojen hyvinvointi mahdollistaa normaalin elämän elämisen, kuten lenkillä käynnin, päivittäisten askareitten tekemisen ja liikkeellä olon taikka lapsuushetkien, ensisuudelman tai kauppalistan muistamisen, ilman rajoitteita. Aivojen hyvinvointi onkin ratkaisevaa kaikilla elämän osa-alueilla, niin elimistön toiminnassa kuin henkisellä tasolla. Aivoista huolehtiminen myös varmistaa, että jopa vanhemmalla iällä pystyt lukemaan sanomalehden ja ymmärtämään sen sisällön tai harrastamaan eri asioita ja keskustelemaan ajankohtaisista asioista.

Mitä hyötyä on toimivasta kehosta, jos aivot eivät toimi? Itseasiassa, jos aivot eivät toimi, ei toimi kehokaan. Ihminen ei kykene toimimaan ilman toimivia aivoja.

Aivoverenkiertohäiriön yhteydessä useille nousee mieleen siitä mahdollisesti seuraava toispuoleinen halvaus. Aivojen terveydestä huolehtiminen on kuitenkin paljon enemmän kuin halvauksen välttämistä.

Aivot voivat vaurioitua iästä riippumatta. Nuorempien henkilöiden aivovauriot ovat usein päähän kohdistuvan iskun seurausta, kun taas aivohalvaus ja dementia ovat yleisimmät aivovauriot iäkkäämpien henkilöiden keskuudessa. Olipa syy hermosolujen kuolemiseen mikä tahansa, ovat aivovaurion seuraukset aina vakavia. Aivovaurion seurauksena henkilö voi menettää puhekykynsä tai vielä pahempaa, kyvyn olla oma itsensä. Persoonallisuutemme sijaitsee aivoissa ja tämän vuoksi jo pienikin vaurio kriittisellä alueella saattaa muuttaa henkilön persoonallisuutta pysyvästi.

Aivojen hyvinvoinnilla on suuri merkitys elämänlaadussa. Aivojen hyvinvointi ei rajoitu ainoastaan elimistön ohjaamiseen, aivojen hyvinvointi myös mahdollistaa unelmoinnin ja matkustamisen ajassa ja paikassa henkisellä tasolla. Monet elävät pitkään vaikeiden päivittäistä, kallista hoitoa vaativien aivosairauksien kanssa, josta kärsivät potilaan lisäksi myös läheiset ja ympäröivä yhteiskunta. Aivoista huolenpitäminen ei kosketakaan vain henkilöä itseään, vaan sillä on paljon laajempi vaikutus.

Lääketiede kehittyy kovaa vauhtia. Uusia hoitomuotoja ja lääkkeitä kehitetään erityisesti sydän- ja verissuonitauteja sekä syöpää vastaa. Myös aivotutkimus on kehittynyt huimasti viime vuosien aikana, ja tiedämme nyt uskomattoman paljon enemmän aivojen toiminnasta kuin 20 vuotta sitten. Aivotutkimuksen kohteina ovat mm. kuinka pidämme aivot terveinä sekä kuinka pysäytämme salakavalat aivosairaudet. Joitakin vastauksia on jo saatu, mutta valtaosa ”suurista kysymyksistä” on vasta selviämässä. Osa näistä kysymyksistä saattaa selvitä niin pian, että seuraava sukupolvi saattaa hyötyä uusista tutkimustuloksista ennen kuin on liian myöhäistä.

Ennen kuin olemme saaneet riittävää tutkimustietoa kuinka aivosairauksia pystytään ehkäisemään, on hyvä noudattaa yleisimpiä neuvoja.  Aivojen terveyden kannalta tärkeää on elää tasapainoisesti, omata hyviä ystäviä ja terveellinen parisuhde, viihtyä töissä, nukkua riittävästi sekä välttää liikaa stressiä, jonka erottaminen kiireestä on tärkeää. Jos sairastat diabetesta, tulee sitä hoitaa hyvin.

Hyvän terveyden ylläpitäminen ei ole niin ristiriitaista ja hankalaa, mitä monet iltapäivälehtien lööpit antavat ymmärtää. Hyvä terveys ja yleinen hyvinvointi tarkoittavat usein myös hyvää aivojen terveyttä. Suuret lihakset eivät tarkoita suoranaisesti terveitä aivoja, mutta sanonta ”terve sielu terveessä ruumiissa” ei ole aivan tuulesta temmattu ajatus. Niin fyysinen harjoittelu kuin mielen haastaminen ovat tärkeitä aivojen hyvinvoinnille.

Aivojen hyvinvointi on salaisuus pitkään ja onnelliseen elämään.

Lähteet:

Statusrapport om hjernehelse, https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1280/Statusrapport%20hjernehelse%20endelig.pdf