Omega-3-rasvahappojen vaikutus terveyteen

Miksi omega-3-rasvahapot ovat niin tärkeitä elimistöllemme, ja kuinka varmistamme niiden riittävän saannin?

«Olet mitä syöt» on varmasti kaikille tuttu lausahdus. Lause on peräisin kiinalaisesta sananlaskusta, joka kertoo terveellisen ruokavalion ja nauttimamme ruoan tärkeydestä. Syömämme ruoka saattaa edesauttaa terveyttä ja omega-3-pitoisten ruokien nauttimista suosittelee muun muassa Maailman Terveysjärjestö (WHO) ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Kuinka omega-3 toimii elimistössä?

Olet varmasti myös kuullut, kuinka tärkeää omega-3 on normaalin näkökyvyn ja aivotoiminnan ylläpitämisessä. Rasvahappo DHA onkin erityisen tärkeää juuri aivojen normaalille toiminnalle ja näkökyvylle, jonka vuoksi on tärkeää syödä riittävästi omega-3-pitoisia elintarvikkeita. Vaikka useimmat meistä ovat tietoisia omega-3-rasvahappojen positiivisesta vaikutuksesta terveyteen, saattaa niiden riittävä saaminen ravinnosta olla haasteellista.

Syötkö tarpeeksi kalaa?

Tutkimusten mukaan vain pieni osa väestöstä syö suositellusti kalaa. Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee syömään kalaa eri kalalajeja vaihdellen 2-3 kertaa viikossa. Jos tämä tuntuu haasteelliselta, voi pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen saantia täydentää nauttimalla teelusikallisen kalanmaksaöljyä päivässä. Kalanmaksaöljy on erinomainen omega-3-rasvahappojen lähde ja ruokavaliota täydentävä vaihtoehto silloin, kun riittävää määrää omega-3-rasvahappoja ei saada päivittäisen ruokavalion kautta.