Mitä omega-3 on?

Omega-3 on termi, joka mainitaan usein terveellisistä elämäntavoista puhuttaessa. Mutta mitä Omega-3-rasvahapot oikein ovat ja kuinka varmistamme niiden riittävän saannin?

Tutkimustulokset osoittavat, että pitkäketjuiset omega-3-rasvahapot ovat hyväksi meille. Omega-3-rasvahappojen parhaita lähteitä ovat rasvaiset kalat. Elimistömme ei kykene tuottamaan välttämättömiä omega-3-rasvahappoja itse, jonka vuoksi omega-3 rasvahappoja tulee saada ravinnosta. Mutta mitkä elintarvikkeet sisältävät omega-3-rasvahappoja?

Merenelävät ovat luonnollinen omega-3-lähde

Rasvaiset kalat kuten makrilli, sardiinit, anjovis, lohi ja silli ovat erinomaisia omega-3:n lähteitä. Tämän kaltaiset omega-3-rasvahapot sisältävät EPA- ja DHA-rasvahappoja, joilla on erittäin tärkeä rooli monissa elimistön toiminnoissa. Terveyden -ja hyvinvoinnin laitos ja Evira suosittelevat 300-400 grammaa kalaa viikossa, joka vastaa noin 2-3 kalapäivällistä viikoittain. Huomioitavaa on, että tämä ei sisällä äyriäisiä tai muiden merenelävien nauttimista, vaikka ne luetaankin terveellisiksi ruoka-aineiksi.

 Myös muut omega-3: lähteet ovat hyödyllisiä

Kasvikunnan tuotteet sisältävät myös omega-3-rasvahappoja, mutta tämän tyyppiset omega-3-rasvahapot ovat ns. lyhytketjuisia rasvahappoja ja niiden tehtävät elimistössä eroavat merestä saatavien omega-3-rasvahappojen tehtävistä. Kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja kutsutaan alfalinoleenihapoksi (ALA) ja niiden hyviä lähteitä ovat esimerkiksi pähkinät, kesäkurpitsan siemenet, chia-siemenet ja useat kasviöljyt. Elimistö pystyy muodostamaan ALA-rasvahapoista EPA- ja DHA-rasvahappoja, mutta tämä prosessi on tehoton, jonka vuoksi kalan säännöllinen nauttiminen on tärkeää.

Omega-3-lisä

”Kehomme on puutarha ja tahdonvoimamme sen puutarhuri”, sanoi William Shakespeare lähes 500 vuotta sitten. Jos haluamme pitää kehostamme huolta, tulee meillä olla tahdonvoimaa. Aina eivät päivällissuunnitelmat mene putkeen ja riittävän omega-3:n saaminen saattaa osoittautua haasteelliseksi, ja tämän vuoksi omega-3-ravintolisä saattaa tulla tarpeeseen. Yksi teelusikallinen kalanmaksaöljyä (5ml) riittää kattamaan päivittäisen saantisuosituksen niin lapsille kuin aikuisillekin.

Muita aiheeseen liittyviä artikkeleita