Kalanmaksaöljy ja Omega-3-rasvahapot

Kalanmaksaöljy ja omega-3-rasvahappo ovat sanoja, joiden merkitys saattaa olla epäselvä. Kerrommekin, mikä näiden kahden ero on.

Kalanmaksaöljy ja omega-3 – Mitä eroa?

Kalanmaksaöljy ja omega-3 mainitaan usein samassa lauseessa, mutta mikä näiden kahden ero oikeastaan on? Samassa asiayhteydessä mainittavat termit saattavat aiheuttaa usein sekaannusta tai niiden merkitys saattaa olla epäselvä. Lyhyesti sanottuna, omega-3 on yhteisnimitys ryhmälle monityydyttämättömiä rasvahappoja. Kalanmaksaöljy, kuten nimi jo kertookin, on kalanmaksatuote, jota saadaan turskan maksasta ja joka sisältää paljon omega-3-rasvahappoja.

Kalanmaksaöljy sisältää EPA -ja DHA omega-3-rasvahappoja

Omega-3-rasvahapon alfalinoleenihappomuotoa (ALA) löytyy useista kasvilähteistä. Sen sijaan pitkäketjuisia eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA), saadaan ainoastaan rasvaisista kaloista ja mikrolevistä. Tutkimukset osoittavat, että erityisesti pitkäketjuiset omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä normaalille aivojen ja hermoston toiminnalle sekä näkökyvylle. Tämän vuoksi näiden rasvahappojen saanti on erityisen tärkeää.

Tuottaako elimistö itse omega-3-rasvahappoja?

Kyllä ja ei. Rasvahappo DHA:ta esiintyy useissa solukalvoissa. Yksittäisissä elimissä sitä esiintyy enemmän kuin toisissa. Elimistömme pystyy muodostamaan EPA- ja DHA-rasvahappoja alfalinoleenihaposta, eli kasvi-omega-3:sta, mutta tämä prosessi ei ole kovin tehokas ja ainoastaan 3% ALA:sta muuntuu EPA:ksi ja 0-9% DHA:ksi. Rasvahappojen pitoisuudet kasvavat mitä korkeammalle ravintoketjussa noustaan. Pienet kalat syövät mikrolevää, suuremmat kalat syövät pienempiä kaloja ja niin edelleen. Ihmisille tärkeimpiä omega-3-rasvahappojen lähteitä ovat suuremmat rasvaiset kalat, kuten lohi, silli, makrilli ja turskan maksasta saatava kalanmaksaöljy.

Kalanmaksaöljy Omega-3-ravintolisänä

Omega-3-rasvahappojen saanti ruokavalion ja ravintolisän muodossa on tärkeää, jotta elimistölle välttämättömiä pitkäketjuisia rasvahappoja saadaan riittävästi.  Esimerkkejä hyvistä omega-3-rasvahappolähteistä ovat lohi, makrilli, silli ja turskan maksa ja ravintolisistä Möller Kalanmaksaöljy, joka on erityisen hyvä pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen lähde. Kasvipohjaista omega-3-rasvahappoa, eli ALA-rasvahappoa, saamme normaalien elintarvikkeiden kautta, joita ovat esimerkiksi kasviöljyt, viljatuotteet ja yksittäiset pähkinälajikkeet.

Kuinka paljon kalanmaksaöljy sisältää omega-3-rasvahappoja?

Syy, miksi omega-3-rasvahapot mainitaan yhdessä kalanmaksaöljyn kanssa, on yksinkertainen. Kalanmaksaöljy on yksi parhaimmista omega-3-rasvahappojen lähteistä. Tämä ei tarkoita, että muut omega-3-rasvahappojen lähteet olisivat laadultaan huonompia kuin kalanmaksaöljy, vaan kalanmaksaöljyn omega-3-pitoisuudet ovat paljon korkeampia kuin muiden lähteiden pitoisuudet. Suuri teelusikallinen Möller Kalanmaksaöljyä (5ml) sisältää yhteensä 1,2 grammaa omega-3-rasvahappoja, joista DHA:ta 0,6 grammaa ja EPA-rasvahappoa 0,4 grammaa.