D-vitamiinipitoinen ruoka

D-vitamiini on yhteisnimitys elimistölle tärkeille rasvaliukoisille aineille, joilla on tärkeitä tehtäviä, erityisesti luuston uusiutumisprosessissa. D-vitamiinia löytyy rajoitettu määrä elintarvikkeissa, mutta muista vitamiineista poiketen, ihmisen elimistö pystyy tuottamaan itse D-vitamiinia.

D-vitamiini ja elintarvikkeet

Aivan kuten omega-3-rasvahapoille, parhaita lähteitä  D-vitamiinille ovat rasvaiset  kalat, kuten lohi, silli, makrilli ja anjovis. Näiden lisäksi myös mäti ja turskan maksa ovat hyviä D-vitamiinin lähteitä. Vihannekset ja hedelmät eivät ole erityisen hyviä D-vitamiinin lähteitä, ja tämän vuoksi riittävä D-vitamiinin saanti ravinnosta saattaa osoittautua haasteelliseksi henkilöille, jotka noudattavat erikoisruokavaliota, kuten vegaanista ruokavaliota. Elintarviketeollisuuden nouseva trendi on lisätä D-vitamiinia elintarvikkeisiin kuten maitotuotteisiin, mehuihin ja sieniin.

Kuinka paljon D-vitamiinia?

Terveysviranomaisten suosittelema D-vitamiinin päivittäinen annostus alle 75-vuotiaille on 10 μg (mikrogrammaa). Yli 75-vuotiaille suositellaan kaksinkertaista määrää eli 20 μg vuorokaudessa. Alla olevasta listasta näet, kuinka paljon sinun tarvitsee nauttia tiettyjä elintarvikkeita, jotta saavutat päivittäisen D-vitamiinin saantisuosituksen (10 μg).

Vitaminoitu maito 1250g
Lohi 88g
Vitaminoitu herkkusieni
Kananmunan keltuainen 83g
Turskan mäti 54g
Turskan maksa 11g
Möller Kalanmaksaöljy 5g

D-vitamiinia auringosta

Elimistömme pystyy tuottamaan D-vitamiinia myös auringon UVB-säteiden ja kolesterolin avulla. D-vitamiinin tuotanto käynnistyy ihon altistuessa auringon UVB-säteille. Se, kuinka kauan ihon tarvitsee altistua auringolle, ennen kuin tuotantoprosessi käynnistyy, on hyvin yksilöllistä. Tähän vaikuttavat myös vuoden- ja kellonaika.
Pitkät ja pimeät talvikuukaudet sekä lyhyt kesä tarkoittavat usein riittämätöntä auringon valoa. Tämän vuoksi D-vitamiinin saaminen auringosta saattaa aika ajoin osoittautua mahdottomaksi. Tähän on syynä suomen maantieteellinen sijainti.

D-vitamiinilisä

D-vitamiinin saaminen ruokavaliosta ja auringosta saattaa riittää täyttämään päivittäisen saantisuosituksen, mutta välillä olosuhteista riippuen saattaa D-vitamiinin saanti jäädä tavallista vähäisemmäksi. Tällaisissa tilanteissa ravintolisä varmistaa riittävän D-vitamiinin saannin.

Yksi teelusikallinen Möller kalanmaksaöljyä (5ml) auttaa saavuttamaan riittävän päivittäisen D-vitamiinin saannin, 10 μg. Aloita päiväsi teelusikallisella Möller Kalanmaksaöljyä tai muutamalla Möller Tupla -kapselilla ja varmistat riittävän D-vitamiinin saannin läpi vuoden.