D-vitamiini – Mikä se on?

Monet yhdistävät D-vitamiinin kalanmaksaöljyyn, rasvaiseen kalaan sekä aurinkoon. Mutta mikä D-vitamiini oikeastaan on? Tiesitkö esimerkiksi, että D-vitamiini ei oikeastaan edes ole vitamiini?

Mikä on D-vitamiini?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka osallistuu moneen elimistön tärkeään toimintoon, kuten kalsiumtasapainon ylläpitämiseen veressä sekä kalsiumin ja fosforin imeytymiseen ohutsuolesta. D-vitamiini edesauttaa myös kalsiumin ja fosforin jälleen imeytymistä, jotta elimistö saa kaiken hyödyn irti näistä kahdesta kivennäisaineesta. D-vitamiinilla onkin tärkeä rooli luuston kasvussa ja uusiutumisessa ja sen riittävä saanti kasvuiässä on erittäin tärkeää luuston normaalin kehittymisen kannalta sekä normaalin vastustuskyvyn ylläpitämisessä niin lapsilla kuin aikuisilla.

D-vitamiini ja kalanmaksaöljy

Kalanmaksaöljy on ollut tärkeä D-vitamiinin lähde suomalaisille jo lähes sadan vuoden ajan. Norjalaisen Peter Möllerin vallankumouksellinen kalanmaksaöljyn valmistusmenetelmä saapui Suomeen 1928. Möllerin Kalanmaksaöljy on ollut siitä lähtien yksi tärkeimmistä terveystuotteista. Möllerin kalanmaksaöljy valmistetaan turskan maksasta ja se sisältää D-vitamiinin lisäksi myös A-vitamiinia sekä omega-3-rasvahappoja. D-vitamiinin saaminen ravinnon kautta saattaa joskus osoittautua haasteelliseksi, minkä vuoksi Möllerin Kalanmaksaöljy onkin erinomainen ravintolisä.
Yksi ruokalusikallinen (5ml) Möllerin kalanmaksaöljyä sisältää 10 mikrogrammaa D-vitamiinia, joka riittää kattamaan päivittäisen D-vitamiinin saantisuosituksen 2-75 vuotiaille. Yli 75 vuotiaille henkilöille suositellaan 20 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Suomessa suositellaan A-vitamiinia sisältävien ravintolisien, mukaan lukien kalanmaksaöljyn, käyttöä kouluiästä alkaen.

Lue lisää Möllerin Kalanmaksaöljystä täällä!

D-vitamiini ja ruoka

D-vitamiinia on kahta tyyppiä. D2-vitamiinia saadaan kasvikunnan tuotteista, kuten kasveista, hiivasta ja sienistä. D3-vitamiinia saadaan eläinkunnan tuotteista, kuten kananmunista, maksasta, rasvaisesta kalasta, mädistä, kalanmaksasta sekä siitä saatavasta kalanmaksaöljystä. Molemmat D-vitamiinimuodot ovat terveysvaikutteisia ja edesauttavat ylläpitämään samoja kehon toimintoja. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että D3-vitamiini imeytyy D2-vitamiinia nopeammin elimistöön.
Parhaita ns. perinteisiä D-vitamiinin lähteitä ovat erityisesti rasvaiset kalat, kalanmaksa ja kalanmaksaöljy, sillä ne sisältävät suuria määriä hyvin imeytyvää D3-vitamiinia, A-vitamiinia sekä omega-3-rasvahappoja. D-vitamiinia on Suomessa lisätty maitotuotteisiin ja rasvalevitteisiin.

Lue lisää D-vitamiinipitoisesta ruoasta

D-vitamiini ja aurinko

Myös auringonvalo on D-vitamiinin lähde. Tarkennettuna aurinko ei ole D-vitamiinin lähde, vaan auringon UV-säteet käynnistävä kehon oman D3-vitamiinin tuotantoprosessin. Tämä on myös syy, että D-vitamiini ei teknisesti katsottuna ole vitamiini, koska vitamiinin määritelmä kattaa ravintoaineet, joita keho ei pysty itse tuottamaan. Auringonvalon avulla saatava D-vitamiinimäärä riippuu useasta seikasta, kuten auringonvalon määrästä, ihotyypistä ja UV-säteiden voimakkuudesta. Mitä tummempi iho on, sitä kauemmin sen täytyy altistua auringonvalolle, jotta se tuottaa riittävästi D-vitamiinia.

D-vitamiinin liian vähäinen saanti

D-vitamiinin liian vähäinen saanti voi pahimmillaan johtaa osteoporoosiin, koska keho ei saa riittävästi D-vitamiinia ja kalsiumin imeytyminen häiriintyy. Vaikka osteoporoosi ilmenee usein vasta vanhemmalla iällä, on tärkeää pitää itsestään huolta läpi elämän.
Suomen pitkät ja pimeät talvet sekä lyhyet ja arvaamattomat kesät asettavat todellisia haasteita riittävään D-vitamiinin saantiin auringon valosta. Tämä lisäksi rajoitteet ruokavaliossa, kuten allergiat, saattavat vaikuttaa D-vitamiinin saantiin.

Muita aiheeseen liittyviä artikkeleita