Tämän takia kannattaa ottaa D-vitamiinia kesällä

Oletko sinäkin kuullut vanhan viisauden, että D-vitamiinilisää tarvitaan vain talvikuukausina? Meille on tavattu kertoa, että D-vitamiinin saanti on varmistettava pimeänä vuodenaikana.

Sanotaan, ettei D-vitamiinia tarvitse ottaa kesäisin, koska silloin paistaa aurinko. Kun auringonpaiste osuu ihoon, keho alkaa muodostaa D-vitamiinia.

Auringonpaiste ei kuitenkaan ole taattu ihanuus. Suomen kesä on kauniisti sanottuna arvaamaton. Mitä jos aurinko pysyttelee pilvien takana piilossa ja vettä sataa kaatamalla? Silloin pysytellään sisällä tai pukeudutaan peittäviin vaatteisiin. Jos aurinko näyttäytyy, iholle levitetään aurinkovoidetta, joka suojaa ihoa vahingollisilta auringonsäteiltä, mutta samalla estää tärkeän vitamiinin muodostumisen.

Eli ainakin edellä mainituissa tilanteissa on viisasta käyttää D-vitamiinilisää myös kesäisin. Ympäri vuoden saman tien. Kaikki alle 18-vuotiaat, raskaana olevat ja imettävät sekä 75-vuotiaat ja vanhemmat tarvitsevat aina D-vitamiinia purkista ympäri vuoden.

Miten D-vitamiini vaikuttaa?

D-vitamiini on hyväksi hampaille, ja sen avulla luusto pysyy terveenä. D-vitamiinilla on muitakin vaikutuksia: immuunijärjestelmää vahvistamalla se auttaa meitä pysymään terveinä ja reippaina.

Etelässä aurinko paistaa, eikä siellä todeta D-vitamiininpuutosta samassa määrin kuin meillä pohjoisessa. Pohjoiseen muuttavat tummaihoiset huomaavatkin tarvitsevansa täällä D-vitamiinilisää. Ihoa peittävät vaatteet saattavat pahentaa vitamiininpuutosta, koska iholle ei silloin pääse riittävästi aurinkoa. Ikäihmisten on niin ikään huolehdittava riittävästä D-vitamiinin saannista, jotta luusto pysyy kunnossa.

Näin saat D-vitamiinia

Vain muutamissa ruoissa on erityisen paljon D-vitamiinia. D-vitamiinia saa syömällä kalaa. Päinvastoin kuin luullaan, kalan rasva ei korreloi D-vitamiinin kanssa. Esimerkiksi kuha on vähärasvainen kala, mutta se on silti kotimaisista kaloista paras D-vitamiinipitoisuudeltaan. Myös siika, silakka, muikku ja ahven sisältävät enemmän D-vitamiinia kuin lohi ja kirjolohi. Mutta, tärkeintä on syödä kalaa suositusten mukaisesti 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja vaihdellen.

D-vitamiinia saa myös niistä maitotuotteista ja rasvalevitteistä, joihin sitä on lisätty. Syömällä päivässä 5 dl D-vitaminoituja maitovalmisteita, 6 teelusikallista D-vitamiinia sisältävää rasvalevitettä ja syömällä kalaa 2-3 kertaa viikossa saa yli suosituksen eli yli 10 mikrogrammaa D-vitamiinia. Suomalaisten D-vitamiinin saannista neljännes tulee kalaruoista, neljännes rasvalevitteistä ja kolmannes maitovalmisteista.

D-vitamiinin riittävä saanti on yksilöllistä eli osa saattaa tarvita enemmän kuin 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Finravinto 2012 –tutkimuksen mukaan suomalaisten naisten D-vitamiinin saanti jää keskimäärin alle suosituksen ja miehillä saanti (11,2 mikrogrammaa) ylittää suosituksen niukasti.

Sen vuoksi monet nauttivat lusikallisen kalanmaksaöljyä tai pari Möller Tupla kapselia joka päivä ympäri vuoden täydentääkseen ruokavaliotaan.