Seitsemän vinkkiä parempaan keskittymiskykyyn

Ota arki haltuun – paranna keskittymiskykyä. Näin parannat kykyäsi keskittyä.

Moderni elämäntyyli vaatii meitä sitoutumaan samanaikaisesti moneen asiaan ja suorittamaan loputtoman tehtävälistan lyhyessä ajassa. Oletko huomannut, että sinun on vaikea olla riittävästi läsnä arjen tapahtumissa, ja siksi sinun on vaikea tehdä parhaasi? Ohessa muutamia vinkkejä, joilla terävöität keskittymiskykyäsi.

Priorisoi, valitse ja keskity

Ura, lapset, puoliso, ystävät ja perhe ovat tärkeitä – mutta eivät sinun kustannuksellasi. Kun ystävä ehdottaa seuraavan kerran tapaamista, mutta et oikeastaan haluaisi tai jaksaisi, rohkene vastata kieltävästi, vaikka se olisi vaikeaa. Kerro ystävällesi, ettei ajankohta ole sopiva, ja ehdota uutta aikaa. Ja ole silloin läsnä!

Nuku riittävästi

Elimistömme on täysin riippuvainen unesta, sillä uni mahdollistaa riittävän levon ja palautumisen. Univaje voi heikentää keskittymis- ja oppimiskykyä. Unen aikana aivot varastoivat äskettäin vastaanottamaansa tietoa. Jos olet pienten lasten äiti tai isä ja joudut heräämään toistuvasti yön aikana, tämä ohje ei välttämättä ole sinua varten. Mutta muiden, joilla on riittävästi aikaa, olisi hyvä nukkua joka yö 7–8 tuntia oman suorituskykynsä lisäämiseksi.

Treenaa aivoja

Aivot ovat kuin lihas, jota voi treenata. Ne hyötyvät ongelmien ja tehtävien ratkomisesta: selvitä arvoituksia, täytä sanaristikoita. Uusien asioiden oppiminen on erityisen hyödyllistä, koska silloin aivosolujen välille muodostuu uusia yhteyksiä.

Ravintoa aivoille

Hyvä ruokavalio hyödyttää koko kehoa päästä varpaisiin, sillä se tarjoaa elimistölle kaikki ravinteet optimaaliseen toimintaan. Aivojen normaali toiminta edellyttää riittävää omega-3-rasvahapon, DHA:n saantia. Möllerin Kalanmaksaöljyssä DHA on samassa muodossa kuin kalassa. Se sisältää runsaasti myös A- ja D-vitamiinia.

Liikunta skarppaa aivoja

Tuoreet tutkimukset osoittavat, että jos haluamme kehittää henkisiä valmiuksiamme, saamme tuloksia nopeammin harrastamalla liikuntaa säännöllisesti. Liikunta vahvistaa sekä muistia että keskittymiskykyä, ja antaahan se monia muitakin tunnettuja terveyshyötyjä.

Käytä alkoholia varovasti – tai ainakin maltilla

Jo pienikin määrä alkoholia heikentää aivojen kykyä tallentaa muistiin uusia asioita. Alkoholin suurkulutuksella on lisäksi monia terveyshaittoja ja yleisesti ottaen huono vaikutus. Niin se vain on: jos nautit alkoholia, seuraavana päivänä et pysty parhaimpaasi. Tuskinpa tämä totuus yllättää ketään.

Joogaa tai meditoi

Rentoutumistekniikoiden opettelu ja läsnäolon harjoittelu saattavat parantaa keskittymiskykyä ja lisätä jaksamista arjessa. Kaikki meditaatio- ja läsnäoloharjoitteet parantavat keskittymiskykyä.

Lähteet: Norsk Helseinformatikk, helsenorge.no