Pidä nivelet kunnossa

Moni kuvittelee, että vanhalla iällä polvet kipeytyvät eikä hillopurkkia saa auki omin voimin – ja niin se vain on. Mutta onko se sittenkään totta?

Ikääntyessä ensimmäisenä kipeytyvät yleensä lonkat ja polvet. Se kertoo meille, ettei keho ole enää uusinta vuosimallia. Kun vuosia kertyy, nivelrustojen ja -siteiden muutokset aiheuttavat kipua, turvotusta ja jäykkyyttä.

LUE MYÖS. Apua, olen isoäiti!

Fyysinen aktiivisuus on hyväksi nivelille

Liikunta edistää terveyttä niin monella tavalla, että on tyhmää olla liikkumatta. Se ehkäisee nivelten jäykistymistä ja vahvistaa lihaksia, jotka tukevat niveliä ja keventävät niiden kuormitusta. Pyri tekemään fyysisiä harjoituksia vähintään 30 minuuttia päivässä. Ajan voi jakaa osiin: liiku vaikka 10 minuuttia kerrallaan.

On tärkeää löytää harjoittelumuotoja, jotka eivät kuormita niveliä liikaa. Uiminen ja muu vesiliikunta ovat hyviä vaihtoehtoja. Lämminvesiallas on erinomainen, koska lämpö hellii niveliä. Muita niveliä vain vähän kuormittavia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi pyöräily, hiihto, kevyt kuntosaliharjoittelu, vastusharjoittelu laitteilla tai kuminauhalla ja sauvakävely.

Ellet ole liikkunut säännöllisesti pitkään aikaan, on tärkeää kuunnella kehoa tarkkaan. Alussa nivelet voivat kipeytyä, koska nivelet ja lihakset eivät ole tottuneet rasitukseen. Elleivät kivut häviä jonkin ajan kuluttua harjoittelun aloittamisesta, kyseinen liikuntamuoto saattaa kuormittaa niveliä liikaa. Kokeile silloin jotain muuta. Fysioterapeutti auttaa löytämään juuri sinulle sopivimman harjoittelumuodon.

Täältä löydät hyviä harjoitteluvinkkejä

brød

Lämpimän leipätaikinan vaivaaminen on hyvää jumppaa sormille. Ellet ole aiemmin harrastanut leivän leipomista, nyt sinulla on hyvä syy ryhtyä kotileipuriksi. Lisää käsiharjoituksia ja vinkkejä löydät täältä.

Lähteet: Kunnossa kaiken ikää –ohjelma, UKK-instituutti, Terveyskirjasto

 



Orkla Care
All rights reserved | Möller 2016 Copyright