Oletko kyllästynyt terveyshysteriaan? Tässä viisi tärkeintä terveysneuvoa!

Oletko kyllästynyt jatkuvaan kohinaan siitä, mikä on terveellistä tai ei sittenkään ole? Noudata seuraavia hyviä neuvoja ja ole turvallisin mielin.

1. Syö oikeaa, aitoa ruokaa

Oikea, aito ruoka on terveellistä ruokaa – ei sellaisia eineksiä, joissa on paljon rasvaa, suolaa ja sokeria. Juuri näitä kolmea monet meistä, erityisesti miehet, syövät aivan liikaa virallisiin suosituksiin verrattuna. Huonolaatuinen ravitsemus on huono perusta terveydelle ja aktiiviselle elämälle.  Se myös lihottaa. Miehillä se vähentää mieshormonin eli testosteronin tuotantoa, mikä puolestaan on yhteydessä mieskuntoon. Vaihteleva ruoka, ruoan valmistaminen hyvistä raaka-ainesta ja sydänmerkillä merkittyjen elintarvikkeiden käyttö ovat hyvä keino varmistaa ruoan terveellisyys – ja kenties myös piristää seksielämää;)?

LUE MYÖS: Superrasva yllättää ruoanlaitossa

2. Kuusi annosta päivässä – vähintään puoli kiloa päivässä

Pohjoismaalaiset ja etenkin miehet syövät liian vähän hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Todella hölmöä, sillä se olisi helppo tapa saada riittävästi hyödyllisiä vitamiineja. Ota tavoitteeksi syödä yksi annos hedelmiä, marjoja tai vihanneksia päivän jokaisella aterialla. Annos on 80 grammaa, ja se voi olla esimerkiksi pieni kulhollinen salaattia, yksi porkkana tai keskikokoinen hedelmä. Mitä vaihtelevammin syöt hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, sitä terveellisempää se on.

3. Lähde liikkumaan!

Iän karttuessa keskivartalon lihavoituminen on monille meistä todellinen ongelma, johon kuitenkin löytyy yksinkertainen apu – aloita liikuntaharrastus.  Onko aika kortilla? Kulje osa työmatkoista polkupyörällä! Tai mikset hölkkäisi? Monille kuntosali  tarjoaa hengähdystauon, jolloin ei tarvitse huolehtia lapsista, kodin siivouksesta ja ruoanlaitosta.

4. Syö kala-ateria 2-3 kertaa viikossa. Käytä kalaa myös leivän päällä.

Etkö syö kalaa riittävästi? Vaihda lihaleikkele herkulliseen kalavaihtoehtoon. Leivän päälle sopii etenkin rasvainen kala, kuten lohi, taimen, makrilli ja silli. Rasvainen kala sisältää runsaasti tärkeitä omega-3-rasvahappoja (EPA ja DHA). Nämä molemmat ovat tärkeitä sydämelle ja DHA aivoille ja näkökyvylle. Kalan A- ja D-vitamiineja taas tarvitaan vastustuskyvyn ylläpitoon. Kalanmaksaöljy sisältää näitä kaikkia: hyviä rasvahappoja sekä A- ja D-vitamiinia.

LUE MYÖS: Eikö kala maistu lapsille? Tarjoa näitä lasten suosikkeja!

5. Lopeta tupakointi

Tiedät, ettei tupakointi ole sinulle hyväksi, ja olet ehkä yrittänytkin lopettaa useita kertoja. Vaikka et olisi aiemmin onnistunut, voit onnistua tällä kertaa! Tarjolla on jatkuvasti laajeneva valikoima palveluita ja apuvälineitä, joiden avulla voit voittaa suuren tahtojen taiston: on nikotiinipurukumia, hypnoterapiaa, tupakoinnin lopettamiseen tarkoitettuja sovelluksia ja paljon muuta.  Muista, että kaksi kolmesta tupakoijasta kuolee ennenaikaisesti tupakoinnin vuoksi. Se on riittävän hyvä syy kokeilla lopettamista vielä kerran.

Lähteet: helsedirektoratet.no-, helsenorge.no- ja tidsskriftet.no –sivustot (Omega-3 tar vare på , og er godt for hjertet ditt).



Orkla Care
All rights reserved | Möller 2016 Copyright