Muuta stressi vahvuudeksi

Jatkuva stressi voi sairastuttaa. Uusimmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että stressi voi olla myös voimavara nykyajan kiireessä.

Ihmiskeho on hämmästyttävä. Se on täydellisesti sopeutunut elinympäristöömme ja hyödyntää monia puolustusmekanismeja, joiden tarkoituksena on turvata hengissä säilyminen. Yksi mekanismeista on stressi. Kun olemme peloissamme tai stressaantuneita, elimistö erittää kortisolihormonia ja vapauttaa energiaa, jotta pystymme taistelemaan, pakenemaan tai – kuten nyky-yhteiskunta edellyttää – työskentelemään tehokkaammin. Arjessa voi kuitenkin olla kohtuuttoman paljon stressaavia tilanteita.

Uusien tutkimusten mukaan terveyttämme ei välttämättä uhkaa stressi itsessään vaan tapamme suhtautua stressiin. Kyse on siis siitä, kokeeko stressin myönteisenä vai kielteisenä.

LUE MYÖS: 5 vinkkiä aivojen kunnossapitoon

Stressi valmistaa kehon kohtaamaan haasteita

Yhdysvaltalaisen Standfordin yliopiston tutkija, psykologi Kelly McGonigal ehdottaa, että voimme auttaa itseämme muuttamalla suhtautumista stressiin. Hän kokosi uusia tutkimustuloksia stressin hyvistä puolista ja teki johtopäätöksen: stressi on haitallisempaa niille, jotka pitävät sitä vaarallisena. Stressiin myönteisesti suhtautuvat olivat yhdessä tutkimuksessa jopa terveempiä kuin ne, jotka eivät olleet erityisen stresaantuneita. Lisäksi asenne, jonka mukaan ”stressi on hyväksi minulle”, johti parempiin työsuorituksiin ja vähensi psyykkisiä ongelmia.

McGonigalin mukaan voi olla hyödyllistä kokeilla, voisiko stressi olla energiaa antava voimavara, joka valmistaa kohtaamaan haasteita.

LUE MYÖS: Kuuntele kehoasi – mitä se kertoo?

Stressinhallintavinkkejä

Kiireisen nykyelämän haasteet ovat moninaiset. Töissä on kiire, lapset pitää viedä päiväkotiin, on harrastuksia ja päivällinen täytyy saada ajoissa pöytään. Stressiperäisiä sairauksia, kuten ahdistusta ja loppuunpalamista, ei saa pois sormia napsauttamalla. McGonigalin menetelmää kannattaa kokeilla ennen kuin sairastuu: anna stressille arvoa sen sijaan, että murehdit sen vaarallisuutta. Kenties juuri murehtiminen sairastuttaa.

Seuraavassa muutama vinkki siihen, miten stressin voi muuttaa vahvuudeksi:

  • Kun huomaat kehossasi stressin merkkejä, kuten kiivaan sykkeen ja nopean hengityksen, ajattele, että kehosi toimii niin kuin pitääkin. Se valmistaa sinua kohtaamaan päivän haasteet.
  • Yritä olla tyytyväinen stressin vaikutuksiin, kuten siihen, että se lisää kestävyyttäsi ja suorityskykyäsi.
  • Jos sinulla on aikaa ja tilaisuus, käytä ylimääräinen energia fyysiseen harjoitteluun. Kyykky- tai lankkutreeniä voi tehdä missä vain, myös toimistolla.
  • Kun olet stressaantunut, kehosi on niin sanotussa ”taistele tai pakene” -tilassa. Käytä tilaisuutta hyväksesi: sano ja tee asioita, jotka jäisivät muuten tekemättä. Rohkaistu esimerkiksi pyytämään apua työtovereiltasi.
  • Ajattele positiivisesti ja ratkaisukeskeisesti. Käytä ylimääräinen energia ratkaisun toteuttamiseen.
  • Nauti siitä, että pursut energiaa ja tunnet eläväsi!
  • Käytä voimasi siihen, että sanot EI! Olipa vastassa mankuva lapsi, avuton mies tai vaativa pomo.

 

Lähteet: nhi.no – ja ted.com -sivustot



Orkla Care
All rights reserved | Möller 2016 Copyright