Miksi imetyksen aikana on tärkeää saada omega-3-rasvahappoja?

Sen jo varmasti tiedätkin, että äidinmaidon koostumus on ratkaisevaa vauvan terveydelle. Mutta tiesitkö, että omega-3-rasvahapot vaikuttavat myönteisesti vauvan aivojen ja näköaistin kehittymiseen?

Ensimmäisen lapsen vanhempana voi tulla sellainen olo, että vastuu uudesta elämästä on liian suuri. Monet pelkäävät tekevänsä jotain väärin. Miksi vauva itkee niin paljon, miten saan sen nukkumaan, kehittyykö se niin kuin pitäisi? Kannattaa muistaa, että useimmiten asiat menevät hyvin ja että vauva on terve ja kehittyy.

Onneksi useimpien ei tarvitse murehtia vauvan ruoan koostumuksesta. Luonto on varustanut äidin parhaalla mahdollisella imeväisen ravinnolla eli rintamaidolla. Huolehditaan siis siitä, että äiti saa ravinnosta kaiken tarvitsemansa.

Äidin ravitsemus vaikuttaa äidinmaidon koostumukseen. Siksi on tärkeää varmistaa, että ruokavaliossa on imetysaikana riittävästi energiaa ja ravintoaineita sekä äidille että vauvalle. Imettäviä äitejä koskevat samat terveellistä ruokavaliota koskevat ohjeet kuin muutakin väestöä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Happy family. young mother kissing a baby

Äidin ruokavalion rasvakoostumus heijastuu jo muutamassa tunnissa äidinmaitoon. Koska muutos ei ole pysyvä, pehmeän rasvan saannista ruokavaliosta on huolehdittava päivittäin. Kiinnitä imetysaikana siis erityistä huomiota siihen, että saat hyviä omega-3-rasvahappoja joka päivä.  Kalasta ja kalaöljyistä suoraan saatava dokosaheksaeenihappo (DHA) tukee aivojen ja näkökyvyn normaalia kehitystä. Juuri aivot ja näköaisti kehittyvät huimaa vauhtia ensimmäisen elinvuoden aikana, joten vauvan on tärkeää saada riittävästi tätä rasvahappoa. Mietihän, mitä kaikkea pienen vauvan on opittava ja mitä kaikkea se näkee ensimmäistä kertaa elämässään!

D-vitamiinin saannin turvaamiseksi kaikille imettäville suositellaan D-vitamiinilisää 10 mikrogrammaa koko imetyksen ajan, oli sitten vuodenaika mikä tahansa. D-vitamiinia tarvitaan, jotta lapsen luusto kehittyy ja kasvaa normaalisti. Ja tietysti myös äiti itse tarvitsee D-vitamiinia luustonsa hyvinvoinnin tueksi ja muiden muassa vastustuskyvyn ylläpitoon.

Lue täältä Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuositukset imettäville äideille.

Vanhemmaksi tuleminen on suurenmoista, mutta siihen liittyy aivan uudenlaisia huolia. On hyvä muistaa, että 99 % peloista ei koskaan toteudu, ja tärkeintä on luottaa omaan harkintakykyyn ja antaa vauvalle paljon rakkautta.

Lähde: Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016.