Aivojumppa

Ihmisaivoilla on kyky sopeutua muutoksiin, jopa vanhemmalla iällä. Kun opimme uusia asioita ja stimuloimme aivojamme, muodostuu uusia hermosoluyhteyksiä ja hermosoluverkostoja. Tämän lisäksi vahvistamme jo olemassa olevia hermosoluyhteyksiä. Jokainen uusi asia, jonka opit fyysisellä tai henkisellä tasolla, on todellista ja perusteellista aivojumppaa.

Vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat näyttelevät tärkeää osaa lapsen aivojen kehityksessä. Joka kerta kun puhut lapselle, nostat heidät lähemmäksi heidän osoittamaansa kohdetta ja annat heidän syödä itse (vaikka se sotkuista touhua onkin), autat lapsen aivojen kehittymisessä aivojumpan tavoin. Jos lapsi ei saa tämänkaltaisia ärsykkeitä, heidän aivot ovat alikehittyneet, vaikka he saisivat riittävästi ruokaa, vaatteita ja katon pään päälleen. Aivot tarvitsevatkin kehittyäkseen riittävästi ärsykkeitä.

Aivan kuten monissa muissakin asioissa, parhaita tuloksia saavutetaan kovalla työllä. Loistavia aivojumppia ovat esimerkiksi uuden kielen oppiminen, kouluttautuminen ja soittamaan oppiminen. Aivan kuten fyysisessä harjoittelussa, pienikin harjoittelu on parempi, kun ei harjoittelua ollenkaan. Aloita uuden asian oppiminen murtamalla tottumuksia. Uuden asian oppiminen haastaa aivosi ja treenaa niitä. Vaikka tulokset eivät olisi konkreettisia, aivojen kunnossapito on yksinkertaisesti terveellistä. Voit ajatella asiaa siten, että vaikka liikut paljon pitääksesi itsesi fyysisesti hyvässä kunnossa, ei tarkoituksenasi ole kenties voittaa fitness-kilpailua. Aivotoiminnan heikentymisen hidastuminen on jo parannus itsellään, eikä selvät ja mitattavat tulokset ole aina tärkeimpiä.

Aivojumpan varjolla on myös tienattu. Eräät pelikehittäjät myivät miljoonien dollareiden edestä pelejä mainostamalla, että vain 5 minuutin pelihetki päivässä, juuri heidän peliensä seurassa, tekee sinut älykkäämmäksi ja auttaa sinua ajattelemaan nopeammin. Näin yksinkertaista se ei ole. Yhden asian harjoittelulla on erittäin vähäiset vaikutukset, jos asiaa katsotaan kokonaisuutena. Jos harjoittelet ratkaisemaan yhtä tehtävää, kehityt juuri kyseissä kyseisessä tehtävässä. Piste. Aivojumppa noudattaa kuntoharjoittelun sääntöjä: Et saa vahvoja reisilihaksi ja pohkeita treenaamalla hauista ja ojentajia.

Älykkyyden mittaaminen älykkyysosamäärän avulla on mielenkiintoinen aihe aivojumpan yhteydessä. Vaikka aivojumpan vaikutusta älykkyysosamäärään ei ole tutkittu, aikaisemmin mainitsemamme pelikehittäjät haluavat sinun näin uskovan. Ehkä älykkyys on perinnöllistä? Tai ehkä aivojumppa on kuin pisara meressä. Väestön keskiarvoinen älykkyysosamäärä on 100, mutta pitääksemme keskiarvon tässä, on älykkyysosamäärätestejä jouduttu tekemään vaikeammaksi. Tätä kutsutaan Flynn-vaikutukseksi, jonka mukaan näyttää siltä, että meistä on todellakin tullut älykkäämpiä viimeisen kahden sukupolven aikana. Johtavat tutkimukset tukevat ajatusta, että ympäristöllä on muita osa-alueita suurempi vaikutus älykkyyteen. Esimerkiksi abstraktien symboloiden tulkitseminen, kuten lieden tai pesukoneen lämpötila- tai merkkien näkeminen edesauttaa abstraktia ajattelua ja tätä kautta treenaa aivojamme joka ikinen päivä. Monet päivittäiseen elämäämme integroituneet arjen haasteet huomaamattamme treenaavatkin aivojamme.

Kuinka paljon älykkyydestä sitten on perinnöllistä? Lähes kaikkia aivotoimintoja koskee sama sääntö – niitä voi treenata aivojumpalla. Kaikki eivät voi tulla Lasse Viréneiksi, vaikka kuinka he harjoittelevat, mutta sen en pitäisi olla tekosyy olla treenaamatta!

Aivoissasi on lukematon määrä hermosoluverkostoja, joiden avulla pystyt ratkaisemaan tuttuja ongelmia, muistamaan ja tekemään tuttuja tehtäviä lähes huomaamatta. Jos teet ainoastaan asioita, joita osaat, et haastaa aivojasi kehittymään ja pysymään yleisesti kunnossa. Sinun on yksinkertaisesti rikottava tuttuja tapoja aika ajoin. Valitse uusi reitti kotimatkallesi, kokeile uutta päivällisreseptiä, ota osaa mielenkiintoisiin keskusteluihin ja nauti ihmisaivojen tuomista asioista!

 

 

Muita aiheeseen liittyviä artikkeleita