5 vinkkiä aivojen kunnossapitoon!

Tiesitkö tämän? Sekä fyysinen että henkinen harjoittelu vaikuttavat muistiin ja muihin aivotoimintoihin.

1. Päivittäinen aivojumppa

Lääkäri ja aivotutkija Andreas Engvig on tutkinut muistiharjoituksia ja todennut, että päivittäinen muistin harjoittaminen saa aivoissa aikaan fyysisiä muutoksia. Hänen mukaansa harjoittelun avulla aivot kasvavat silminnähden suuremmiksi, aivan kuten lihakset. Ja kuten lihaksia, myös aivoja on harjoitettava säännöllisesti. Harjoitusten on oltava riittävän haastavia, jotta ne antavat riittävästi ”vastusta” aivoille. Avainsana aivojumpassa on rutiinien rikkominen, pieni vaihtelu ja uudenlaiset ajattelutavat. Maku-, haju- ja kuuloaistin herättely synnyttää uusia mielleyhtymiä. Hyvää aivojumppaa ovat myös sudokut, sanaristikot, lukeminen, neulominen sekä lautapelit. Engvigin mukaan aivojumpan on oltava mukavaa, jotta siitä olisi hyötyä.

2. Syö terveellisesti

Erään tutkimuksen mukaan niin sanotun välimerellisen ruokavalion noudattaminen on hyväksi henkisille toiminnoille ikään katsomatta. Ruokavalioon kuuluu paljon tuoreita hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä ja oliiviöljyä. Tutkimukseen osallistuneet käyttivät peräti litran oliiviöljyä viikossa, mikä ei ehkä sovi pohjoismaiseen ruokavalioon. Hyvä lisä terveelliseen ruokavalioon on kalanmaksaöljy. Se sisältää omega-3-rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä aivojen toiminnalle.

3. Opiskele uutta kieltä

Kanadalainen tutkija Ellen Bialystok esitti vuonna 2007 tutkimustuloksen, jonka mukaan useiden eri kielien opiskelu ja käyttö edistävät aivojen toimintaa. Vertailukohteena oli vain yhden kielen hallinta. Uuden kielen opiskelu on siis mainio tapa kehittää aivoja, joten ilmoittaudu nyt sille kielikurssille, josta olet aina haaveillut!

4. Fyysinen harjoittelu

Tieteellisissä tutkimuksissa on todettu, että fyysinen harjoittelu vaikuttaa myönteisesti aivoihin: se parantaa oppimiskykyä ja suojaa aivoja. Siinä on hyvä syy ryhtyä liikkumaan aktiivisemmin! Tehokkainta on aerobinen liikunta, kuten lenkkeily, pyöräily ja kävely. Liikunnan ei tarvitse olla rankkaa, vaan tärkeintä on säännöllinen, vähintään puolen tunnin yhtämittainen liikunta päivittäin.

5. Aloita tanssiharrastus

Tanssin opettelu ystävien kanssa on mukava ja antoisa harrastus, joka toimii samalla aivojumppana.  Uuden tanssin askelkuvioiden opettelu aktivoi monia alueita aivoista, ja lisäksi se on fyysistä liikuntaa ja ennen kaikkea sosiaalista kanssakäymistä.

Lähteet: Helsenett.no-sivusto, Norjan kansanterveyslaitos Folkehelseinstituttet, nasjonalforeningen.no-sivusto, Norsk Helseinformatikk -julkaisu, hf.uio.no-sivusto



Apteekin Möller Premium Omega-3
Tutustu tuotteeseen
Orkla Care
All rights reserved | Möller 2016 Copyright